Mooie plek - mooie mensen - mooie opleiding

26 mei 2013 - Wilderness, Zuid-Afrika

Nog dagelijks ben ik dankbaar dat ik voor een aantal maanden op deze mooie plek mag zijn en dat ik ervoor heb gekozen om aan het strand te verblijven. Elke ochtend als ik de gordijnen open doe, is het weer even mooi en ik eet stevast mijn ontbijtje in een stoel voor het raam. Het uitzicht is nooit hetzelfde en altijd mooi, imposant, overweldigend.
Inmiddels hebben we al dolfijnen gezien, maar nog geen walvissen helaas. Ze zijn al wel gesignaleerd, maar het is eigenlijk nog wel heel vroeg voor ze. Ik hoop ze snel te gaan zien, maar ik kan natuurlijk niet de hele dag naar de zee zitten staren!
Ik ben nu een maand in Zuid-Afrika. Ik geniet van alles wat dat me brengt en natuurlijk mis ik familie, vrienden… alles, behalve het weer. Als ik de reacties op mijn blog en mail lees, begrijp ik dat het weer jullie hoog zit. Jammer zeg!
Ik wordt hier wel teruggeworpen op mezelf, maar wel binnen het comfort van fijne mensen om me heen. Onderdeel van de opleiding is ook het “worstelen” met filosofische vraagstukken en dat maakt soms wel wat los. Wat voor keuzes heb je tot nu toe gemaakt, hoe is je leven ingericht op fysiek en spiritueel niveau? Ook het ver weg zijn van huis en de rust van de omgeving draagt hier aan mee. Boetie stipt allerlei onderwerpen aan en het is aan jou om er wel of niet iets mee te doen. En ik luister graag naar hem als hij uitspraken doet als; “When you step into gratitude and forgiveness, you step into love”. Maar soms gaat het me ook wel het petje te boven eerlijk gezegd. Onze groep bestaat uit zeer uiteenlopende mensen met ieder hun ervaringen en opvattingen, dus dat levert soms leuke discussies op. Er wordt echter niets opgelegd; jij bepaalt jouw leven en vult dat in naar eigen smaak. Wat anderen daarvan denken is niet jouw probleem want jij bepaalt jouw keuzes...
BSR draait uiteindelijk ook om dat principe. Mensen komen voor een release en jij maakt opgeslagen spanning los. Daarna is het aan de klant om mogelijk daarnaast zelf ook actie te ondernemen, dingen te veranderen in het dagelijks leven (bijvoorbeeld ingeslepen gewoontes, verkeerde zit- of tilhouding).
Verder zijn we nog druk met de anatomie (nogmaals hulde aan de “juf” want na de CALO en de OK weet ze het toch nog steeds duidelijker (en leuker) te maken.
Ook gaan we steeds wat verder met de techniek (praktische vaardigheden). De anatomische kennis wordt steeds meer herkend onder de handen (zelfs met kleding ertussen want we werken met aangeklede cliënten!). Beetje bij beetje worden we vertrouwd gemaakt met de techniek door dagelijks op elkaar te oefenen en af en toe op Boetie of Gail (toch wat spannender, maar blij met de positieve feedback!).

Naast de studie ook genieten van vrije tijd en de mooie omgeving. Zondag zijn we naar Buffelsbaai en Knysna geweest. Maandag met de klas gegeten voor de verjaardag van Carolyn. Verder deze week genoten van de zon, ook nog even geshopt (want dat moet gewoon soms even), anatomietest gehad en zaterdag na de markt ook nog genoten van de natuur (aapje gezien en de Knysna Loerie – prachtig!) en daarna “ voetbal gekeken” bij de mannen in Toppings!

We gaan zo door! (en ik stuur wat zon naar jullie kant van de evenaar)
Liefs, Jolanda

1. Lenidejong:
    26 mei 2013
    Klinkt enorm interessant, echt een kans om te groeien. Bewaar wat van het mooie weer voor onze reis oké?
  2. Dineke en Piet:
    26 mei 2013
    Hey Jolanda, wat goed om te lezen. Je laat nu een andere kant van het vak zien. Interessant. wij bibberen hier gewoon verder. Hartelijke groet uit Bennekom
  3. Alice:
    Mooi verhaal............we mailen. Liefs Alice
  4. Maya:
    26 mei 2013
    Wauw Jolanda, klinkt als een prachtige reis op vele fronten (spiritueel, fysiek, mentaal...) Geniet. Liefs!
  5. Annemieke:
    27 mei 2013
    Hey lieverd, wat kun je mooi schrijven. Het is zo fijn om te lezen dat het je goed gaat, en je bent op het mooiste plekje van deze aardbol om de filosofische gedachten te laten komen..big hug!!
  6. Janny hornstra:
    27 mei 2013
    Hoi Jolanda. Geniet elke keer weer enorm van je verhalen. Zijn maanden vol ervaringen die je nooit meer zult vergeten denk ik. Druk met studie maar gelukkig ook kunnen genieten. Het is ook wel een land wat inspiratie biedt. Hier ook aan het genieten van het zonnetje nu hoor. Deze week mogen we op stap voor bezichtiging van de nieuwe o.k. heb er zin in.
    Tot de volgende keer. Janny
  7. Gardi:
    28 mei 2013
    Mooi verhaal dank je wel. Soms komen er mooie mensen op je pad en dring je diep door tot jezelf. Dingen overkomen je en dingen komen op je pad. In deze drukke wereld sta je er niet zo bij stil. Stil staan is zo wie zo minder aan de orde? Dichtbij de natuur leven, fysiek en spiritualeit in evenwicht dat is volgens mij een ding waar wij in de westerse wereld minder op gericht zijn. Je wilt het wel maar de keuze ervoor maken en de tijd ervoor nemen is lastig. Jij hebt het gedaan en wij kunnen lezen hoe mooi de ervaring is. Mooie dingen zijn soms ook intensief en gaan diep. Heel veel succes en lieve groet Gardi
  8. Gretha:
    29 mei 2013
    Mooi verhaal Jolanda.
    "We meet people for a reason. Either they are a blessing or a lesson"
    liefs, Gretha
  9. Petra:
    30 mei 2013
    Hoi Jol,
    jeetje, geen idee over hoe je leven verder verlopen is, maar zo leuk om mee te lezen en daar wat paralellen in te ontdekken ( denk ik, hahahaha)
    Het klinkt als een kado voor jezelf en dat is wat je door geeft, nu al, met deze verslagen.
    liefs!
  10. Millie:
    1 juni 2013
    Hoi Jool, volgens mij heb jij het goed voor elkaar, leuk om te lezen!!Zo te lezen wordt het steeds interressanter naarmate je verder komt met de opleiding? Hier missen we de zon HELEMAAL niet: het is gewoon lekker fris, geen zonnebrand nodig en 's morgens hoef je niet na te denken welke jas je aandoet: je winterjas.... Ach, het wordt nog wel eens zomer denk ik..... Groetjes, Millie.