Anders...

24 juli 2013 - Wilderness, Zuid-Afrika

Dit keer een kort verslagje over een fijn weekend naar Addo’s met een aantal klasgenoten en hun familie.
Het is hier nog steeds fantastisch, maar na meerdere slechte berichten uit Nederland deze week voelt alles even heel anders…

Vrijdag vertrokken we na school met 3 auto’s richting Addo’s Elephant park.
Onderweg hebben we gezamenlijk geluncht in Plettenbergbay waarna we doorreden naar ons prachtige onderkomen in Uitenhage; een B&B van een broer van een klasgenoot.
Addo’s Elephant Park is meer dan de naam doet vermoeden; het is een groot wildgebied, waar je naast olifanten ook veel andere dieren kunt vinden.
Zaterdagochtend vertrokken we al vroeg naar het park aangezien ons werd verteld dat je dan de meeste dieren ziet. Nou, die belofte werd waargemaakt!
We hebben veel dieren gespot, zelfs van heel dichtbij! Van stokstaartjes tot olifanten.…In dit park rijd je met je eigen auto en de dieren bepalen de spelregels! Dan is het wel handig om iets van de lichaamstaal van olifanten te begrijpen; op een gegeven moment moesten we echt snel in z’n achteruit omdat een olifant ons er niet langs wilde laten! Dat betekende een eind omrijden en zo waren we nog maar net op tijd het park uit voor de poorten dicht gingen!
Optimaal genoten deze dag van een adembenemende natuur met veel dieren.
Zondag op het gemakje teruggereden door een prachtige omgeving.
Wat een mooi land….
Lieve groet uit Zuid-Afrika –ik denk aan jullie!

1. Dineke en Piet:
    24 juli 2013
    Denk na dit reisverslag aan 10 jaar geleden, toen ik hier met Nienke was. Wij vonden het ook indrukwekkend groot.
    Vooral de olifanten, groot en klein, waren geweldig.
    Fijne tijd verder, groetjes Dineke
    en natuurlijk ook van Piet
  2. Dehlia:
    24 juli 2013
    Leuk Jolanda!! Ja zeker bepalen de dieren de spelregels :-)
  3. Janny hornstra:
    25 juli 2013
    Ha die Jolanda. Wat leuk dat je ook in Addo bent geweest. Wat veel olifanten he en wat komen ze dichtbij, prachtig om te zien. Ik heb net de Afrikaanse vrienden op visite gehad, ze genieten hier ook super van ons land en de gewoonten. Hier ook volop vakantie en het mooie weer maakt iedereen in de vakantie stemming. Nog één weekje Sophie, het is tijd voor de verhuizing hoor. Jij veel plezier en succes met de studie.
  4. Sanne:
    25 juli 2013
    Die dieren zijn ongelooflijk indrukwekkend, he! Je maakt ook wel hele mooie foto's zeg. Echt genieten om ernaar te kijken.
    Wat vervelend te lezen van de slechte berichten. Heel veel sterkte daarmee om te gaan! Dan zit je opeens wel heel ver weg he.
    Ik ben nu aan het aftellen tot mijn verlof. Nog 9 dagen werken! Begint op te schieten. Heel veel liefs!!!
  5. Johan Bouwer:
    28 juli 2013
    Liewe Jolanda! Dit is wonderlik om weer na die fotos te kyk! Die natuur leer ons so veel lewenslesse...en ons hoef net daar te wees om dit alles in te neem...sonder om self iets te doen. Die rustigheid van die matriargale olifante wat met soveel geduld en sorgsaamheid die kleintjies bystaan sal my altyd bystaan. Dankie dat ek Addo Park erv aring saam met julle kon meemaak. Jou Suid Afrikaanse BSR kollega en vriend. Johan Bouwer
  6. Barbera van Prooijen:
    1 augustus 2013
    Hoi Jolanda. Van je moeder enthousiaste verhalen gehoord over haar reis naar jou! Leo heeft je blogadres te pakken gekregen. Leuk om je verhalen te lezen! Wat zie en beleef je veel! Veel plezier daar en succes met je cursus . Groetje van barbera